Adalah harus atau dibolehkan oleh syarak bagi
pemilik harta ketika ia sihat dan berakal waras menghibahkan hartanya kepada
sesiapa yang dia kehendaki, tanpa berniat menganiayai waris-warisnya.
Adapun menghibahkan harta kepada anak-anak,
wajib berlaku adil kepada semua anak-anak, yakni; tanpa mengecualikan seorang
pun dari mereka.
Ini sebagaimana terdapat dalam hadis Sahih
Imam al-Bukhari riwayat dari an-Nukman bin Basyir yang menceritakan bahawa
bapanya memberi kepadanya satu pemberian, lalu dia berjumpa Nabi supaya Nabi
menjadi saksi terhadap pemberian tersebut.
Maka Nabi bertanya kepadanya; "Adakah
semua anak-anak kamu, kamu berikan pemberian yang sama?".
Jawab bapaku; "Tidak".
Lantas Nabi berkata; "Bertakwalah
kepada Allah dan berlaku adillah sesama anak-anak kamu".
Lalu bapaku pulang dan dan mengambil
kembali pemberian tersebut. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Dalam riwayat yang lain, Nabi SAW bersabda
maksudnya; "Jangan bersaksikan aku, kerana sesungguhnya aku tidak akan
menjadi saksi atas suatu kezaliman".
Berdasarkan hadis tersebut, adalah dituntut
oleh syariat, hibah (pemberian) kepada anak-anak dilakukan sama rata, tanpa
pilih kasih termasuk antara lelaki dan perempuan.
Sebahagian ulama berkata: diberikan kepada
anak lelaki sekali ganda dari yang diberikan kepada anak perempuan (iaitu
sebagaimana dalam faraid).
Jika seorang bapa melakukan pilih kasih,
apakah hibahnya itu sah? Terdapat beza pandangan di kalangan ulama:
- Sebahagian ulama (antaranya as-Sauri,
Imam Ahmad dan Daud az-Zahiri) menyatakan: hibah tersebut haram, tidak sah
(batal) dan wajib ditarik kembali.
Dikecualikan jika ada suatu sebab tertentu
seperti ada anak yang kurang upaya, ketika itu harus ia dilebihkan dari
anak-anak lain mengikut pandangan Imam Ahmad.
- Menurut jumhur ulama (merangkumi mazhab
Imam Abu Hanifah, Malik dan Syafiie); hibah tersebut makruh (tidak haram) dan
ianya sah (yakni tidak batal dan tidak wajib ditarik kembali).
Hanya disunatkan sahaja bapa mengambil
kembali hibah tersebut dan membahaginya sama rata kepada semua anaknya.
Jumhur ulama memahami tegahan Nabi dalam
hadis di atas sebagai tegahan makruh, bukan tegahan haram berbeza dengan
golongan pertama tadi.
Adapun perbezaan antara hibah dan wasiat?
Hibah ialah pemberian yang diberikan ketika
masih hidup. Adapun wasiat, ia adalah pemberian yang diikat dengan selepas
mati, seperti seorang berkata; "Bila aku mati nanti, tanahku di tempat
sekian sekian hendaklah diwakafkan kepada pihak sekian sekian".
Hibah harus diberikan kepada anak-anak atau
waris-waris lain dengan syarat berlaku adil tadi.
Adapun wasiat tidak harus diberikan kepada
orang akan mewarisi harta selepas mati termasuk anak-anak.
Gambar - Sekadar hiasan
No comments:
Post a Comment