Monday, 15 February 2021

HUJAH PROPAGANDA TIDAK SEMESTINYA TEPAT

Propaganda merupakan penerangan atau penyiaran bersepadu yang bertujuan mempengaruhi pendapat atau kelakuan orang ramai.

Perang propaganda adalah satu bentuk perang psikologi untuk mempengaruhi pengundi dan rakyat keseluruhannya tentang hebatnya pemimpin dan parti yang disokong, dan betapa teruknya pemimpin serta parti yang diserang.

Pelbagai teknik yang berasaskan kajian psikologi digunakan untuk menjana propaganda. Kebanyakan teknik-teknik yang sama boleh dianggap sebagai salah anggap yang logik, kerana penyebar propaganda menggunakan hujah yang adakalanya meyakinkan tetapi tidak semestinya tepat.

Analisa kaedah-kaedah penyebaran mesej propaganda agak mengambil masa. Kerja penyebaran propaganda itu penting tetapi jelasnya strategi penyebaran maklumat hanya menjadi strategi propaganda apabila digandingkan dengan mesej propaganda.

Oleh itu, adalah penting sekali untuk mengenal pasti mesej-mesej sedemikian untuk mengkaji cara-cara mesej berkenaan disebarkan.

Strategi dan mesej yang baik tidak membawa apa-apa erti jika ia tidak disebarkan kepada khalayak. Jadi, penggunaan tentera siber perlu dilakukan dengan semaksimal. Ia perlu dilakukan sepanjang masa dan bukan hanya pada masa kempen pilihan raya.

Untuk mengubah minda dan keyakinan individu kepada satu-satu perkara tidak mengambil masa yang singkat. Tambah lagi individu berkenaan telah mempunyai keyakinan dan pegangan pada satu-satu perkara. Teramat sukar untuk mencabut sesuatu kepercayaan daripada pemikiran seseorang.

Justeru, pembentuk dan penggunaan tentera siber perlu digerakkan sepanjang masa dan tersusun.

Gambar sekadar hiasan.

No comments:

Post a Comment