Mas kahwin atas dasar nikah yang sah
ialah pernikahan yang berterusan sah. Jadi pembayaran mas kahwin wajib
disebabkan akadnya.
Sekiranya pasangan itu bercerai,
walaupun sebelum bersetubuh, maka mas kahwin masih perlu dijelaskan, tetapi
sekadar separuh daripada jumlah yang disebutkan ketika akad atau yang
ditetapkan.
Firman Allah bermaksud: “Andainya
kamu ceraikan isteri-isterimu sebelum kamu bercampur dengan mereka, pasahal
sesungguhnya kamu sudah tentukan maharnya, maka byarlah satu perdua daripada
mahar yang kamu tentukan.” (Surah al-Baqarah, ayat 237).
Mas kahwin atas dasar bersetubuh
pula ialah perkahwinan yang fasid (atas sebab tidak sah yang hanya diketahui
selepas perkahwinan). Mas kahwin itu tidak wajib disebabkan akad, tetapi kerana
bersetubuh. Dengan kata lain, jika perkahwinan itu rosak dan kedua-duanya belum
bersetubuh, maka tidaklah wajib mas kahwin itu dijelaskan.
Perintah memberi mas kahwin dalam
perkahwinan dijelaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan berikanlah kepada
perempuan-perempuan itu mas kahwin mereka sebagai pemberian dengan penuh rela. Kemudian
jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwin itu dengan
senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu yang sedap lagi baik
akibatnya” (Surah an-Nisa, ayat 4).
Mas kahwin tidak ditetapkan jenisnya
dan jumlah nilaian, asalkan sesuatu yang wujud dan ada nilainya. Pemberian itu
hendaklah sempurna (sepenuhnya dan pada masa ditetapkan) dan diberikan secara ikhlas.
Firman Allah dalam surah an-Nisa,
ayat 24 bermaksud: “Maka isteri-isteri yang telah kamu campuri antara mereka,
berilah kepada mereka mas kahwin dengan sempurna sebagai sesuatu kewajipan.”
Mas kahwin wajib disediakan oleh
lelaki biarpun sekadar satu barang yang murah harganya. Sabda Rasulullah
bermaksud: “Jadikan mas kahwin sekalipun dengan sebentuk cincin daripada besi.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Sebentuk cincin besi tentulah amat
murah harganya. Tetapi itulah perintah daripada Rasulullah agar memberatkan
soal mas kahwin, yang wajib disediakan walaupun dalam nilaian amat rendah. Penyerahan
mas kahwin boleh dilakukan secara tunai atau hutang.
Diharamkan menggunakan sumber atau
barang diperoleh secara haram sebagai mas kahwin seperti harta riba, barang
dicuri, samar-samar sifatnya, dan belum wujud.
Mas kahwin boleh juga terdiri faedah
daripada penggunaan sesuatu barang, nilai sewaan, mengajar al-Quran atau ilmu
yang bermanfaat.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Kalau
sekiranya seseorang pemuda memberi makanan sepenuh kedua tangannya saja untuk
mas kahwin seseorang wanita, sesungguhnya wanita itu halal baginya.” (Hadis
riwayat Ahmad dan Abu Daud).
Hakikatnya, mas kahwin adalah simbol
permulaan tanggungjawab seorang suami kepada isteri. Kemudian, menyusul
tanggungjawab yang lebih berat terpaksa dipikul oleh suami.
Jika mas kahwin tidak dibayar oleh
pihak suami, isteri berhak tidak tergesa-gesa menyerahkan dirinya. Dari Ibnu
Abbas menceritakan ketika Saidina Ali menikahi Fatimah dan bersedia untuk
bersetubuh, lantas Rasulullah menegahnya sebelum dijelaskan mas kahwin (dengan
diberikan sesuatu).
Saidina Ali memberitahu dia tidak
mempunyai apa-apa yang boleh diserahkan.
Lantas,
Rasulullah bersabda: “Berikan baju perangmu itu.” Setelah Saidina Ali
menyerahkannya kepada Fatimah, baru dibenarkan kedua-duanya sebagaimana lazim
suami isteri. (Riwayat Abu Daud).
Antara
mas kahwin dan hantaran adalah dua perkara yang berbeza. Mas kahwin adalah
wajib, sedangkan hantaran adalah hadiah yang hanya harus hukumnya. Mas kahwin ditetapkan jumlahnya dan biasanya disebut ketika akad nikah.
Namun, sah nikah sekiranya mas kahwin tidak disebut ketika akad nikah.
Di negara kita terdapat perbezaan
maksud mas kahwin, hantaran dan belanja hangus dalam urusan perkahwinan
mengikut amalan di setiap negeri. Ada yang menyebut mas kahwin dan hantaran
sebagai satu.
Ada amalan di sesetengah negeri yang
mana jumlah mas kahwin disebut semasa akad nikah. Biasanya jumlah itu
ditetapkan oleh keluarga perempuan, contohnya RM5,000. Mas kahwin itu turut
bermaksud hantaran. Jumlah ini menjadi milik pengantin perempuan sebagai mas
kahwin.
Manakala hantaran ialah
barang-barang yang dibawa ketika rombongan keluarga lelaki bertandang ke rumah
keluarga perempuan semasa kenduri. Belanja kenduri dan persiapan perkahwinan
ditanggung sepenuhnya oleh keluarga perempuan mengikut kemampuan.
No comments:
Post a Comment