Friday 1 June 2018

KEISTIMEWAAN RUMPUT NAPIER

Penternak ternakan seperti kambing dan lembu perlu menyediakan makanan untuk haiwan ternakan. Cara jimat menyediakan makanan untuk binatang ternakan ialah menanam rumput napier (Pennisctum purpureum) atau rumput gajah.

Rumput napier merupakan rumput paling sesuai untuk ditanam bagi tujuan makanan haiwan ternakan. Rumbut napier mudah tubuh subur dan besar yang menyediakan kuantiti banyak untuk setiap pokok. Sekali pandang dari jauh, rumput napier seakan-akan pokok jagung. Fizikal yang tinggi dan besar mungkin mengapa ia dipanggil rumput gajah.

Proses menanam rumput napier amat mudah. Dengan menggunakan keratan batang, rumput napier terus ditanam di kawasan yang dipilih. Tumbesaran mengambil masa yang singkat dan tidak memerlukan penjagaan.

Amat elok ditanam oleh penternak untuk menyediakan sumber makanan kepada ternakan dan mengelak ternakan dibiarkan bebas merayau meragut rumput. Rumput napier juga dapat mengurangkan kos penyediaan makan berupa dedak ternakan yang biasa digunakan dalam penternakan secara kandang atau fidlot.

Kandungan zat pemakanan yang terdapat dalam rumput napier memenuhi keperluan pemakanan untuk haiwan ternakan.

Rumput napier sesuai dimesin kecil sebelum diberikan kepada binatang ternakan. Namun, rumput napier tanpa dimesin juga boleh terus diberikan kepada binatang ternakan.

Selain ditanam oleh penternak, ada petani yang mengkomersilkan penanaman rumput napier. Rumput napier ada beberapa varieti yang sesuai dikomersilkan dan diproses menjadi produk makanan haiwan ternakan.

Petani menjadikan penanaman rumput napier untuk memaksimakan penggunaan tanah kerana ia boleh ditanam di antara tanaman lain.

Selain mendapat hasil rumput, tanaman rumput sesuai digunakan dalam usaha memelihara kestabilan tanah dengan cara mencegah daripada hakisan teruk. Ini disebabkan rumpu jenis ini merupakan tumbuhan yang mampu tumbuh dengan cepat sehingga dalam waktu singkat ia mampu meliputi tanah dengan kadar rapat dan tebal.

Selain itu tumbuhan rumput yang ditanam menjadikan bahagian atas daunnya mampu melindungi permukaan tanah dari percikan air hujan dan melambatkan pengaliran air di permukaan. Selain itu pada bahagian bawah tumbuhan atau akarnya  boleh menguatkan struktur tanah dan membantu melancarkan resapan air kedalam tanah.

No comments:

Post a Comment