Mengapa manusia sanggup
bersifat seperti haiwan untuk memuaskan nafsu? Menjadi hamba nafsu mengamalkan
seks bebas. Itu cara hidup alam haiwan yang tidak kenal hukum hakam
agama. Mengapa ada suami yang membenarkan isterinya berzina?
Timbul perasaaan ghairah kepada bukan pasangan sendiri? Paling teruk lagi ada suami menjadikan isteri sebagai pelacur untuk mendapat wang?
Semua perkara ini terjadi disebabkan manusia tidak menggunakan akal. Ketika
itu nafsu lebih menguasai diri.
Kedudukan manusia lebih mulia berbanding makhluk lain kerana dianugerahkan
akal dan nafsu. Akal membimbing nafsu agar tunduk kepada perintah Allah
SWT dan takut melakukan perkara yang ditegah.
Manakala sifat nafsu secara umumnya adalah liar dan sentiasa ingin
melakukan perkara keseronokan dan lupa melakukan kebaikan.
Namun, nafsu yang dapat dijinakkan oleh akal akan sentiasa melakukan
perkara kebaikan dengan bersungguh-sungguh. Inilah dikatakan nafsu
mutmainnah yang melayakkan seseorang masuk ke syurga.
Nafsu
mutmainnah menjadikan seseorang sabar, tawakkal, pemurah, bertolak ansur,
mesra, mudah berurusan, memahami masalah orang lain, tawaduk, pemaaf dan
lain-lain sifat-sifat terpuji.
Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai nafsu yang
tenang! Kembalilah kepada TuhanMu dalam keadaan redha dan diredhai, masuklah ke
dalam golongan hamba-hambaKu dan masuklah ke dalam syurgaKu.” (Surah al-Fajr,
ayat 27)
Sedangkan nafsu ammarah sentiasa mendorong
melakukan sifat-sifat keji yang menjijikkan, tamak, dengki, pemarah, sombong,
kedekut dan pelbagai keburukan lain. Apa saja perkara yang ditegah, maka
perbuatan itulah yang akan dilakukan.
Perkara ini ditegaskan oleh Allah SWT dalam
surah Yusuf, ayat 53 yang bermaksud: “Sesungguhnya nafsu ammarah itu sangat
mengajak kepada kejahatan”
Kedudukan nafsu ini banyak ditentukan
oleh akal. Sesungguhnya akal yang sempurna tentu inginkan kepada perkara
kebaikan dan benci melakukan keburukan.
Banyak ayat al-Quran dan hadis yang menyuruh manusia berfikir sesuai dengan
kejadian manusia yang dibekalkan akal. Antara ayat
al-Quran menyebut mengenai berfikir ialah firman-Nya bermaksud: “Maka apakah
kamu tidak menggunakan akal?” (Surah al-Anam, ayat 32).
Fitrahnya, akal adalah penentu dalam mencorakkan martabatkan hidup insani
dan satu-satunya pembeza mutlak antara manusia dan haiwan.
Jadi, sesiapa tidak menggunakan kewarasan akal, layaknya dipanggil manusia
haiwani, yakni fizikalnya manusia tetapi hidupnya cara haiwan.
Firman Allah SWT bermaksud: “Dan sesungguhnya kami jadikan neraka jahanam
kebanyakannya daripada jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak
dipergunakan bagi memahami (ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi)
tidak dipergunakan bagi melihat (tanda kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai
telinga (tetapi) tidak dipergunakan bagi mendengar (ayat Allah). Mereka itu
seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang
yang lalai.” (Surah al-Araf, ayat 179)
Kehidupan manusia menjadi rosak dan sama seperti haiwan berpunca akal dan
hatinya telah dirosakkan oleh hasutan syaitan yang sentiasa berusaha
menyesatkan manusia.
No comments:
Post a Comment