Friday 18 December 2020

CARA PALING BERKESAN KURUSKAN BADAN

Masalah berat badan bukan perkara kecil. Banyak orang berdepan masalah berat badan terpaksa melakukan pelbagai cara untuk kembali kurus atau setidak-tidaknya bertahan tidak bertambah gemuk.

Sebab itu, produk kuruskan badan dan peralatan senaman yang didakwa cepat menguruskan badan menjadi laris dipasaran. Ada yang sanggup berhabis duit semata-mata untuk kuruskan badan.

Kita kena kembali kepada prinsip asas. Mengapa kita menjadi gemuk? Tentu sekali semua orang tahu jawapannya. Ya, pengambilan makanan yang tidak terkawal dan gaya hidup tidak sihat.

Jadi, untuk mengatasi atau tidak menjadi gemuk, perkara asas perlu dilakukan ialah kawal pengambilan makanan dan lakukan gaya hidup sihat.

Pengambilan makanan seimbang paling penting dalam penurunan berat badan. Masukkan pelbagai jenis makanan sihat seperti protein tanpa lemak, sayur-sayuran, bijirin penuh, produk tenusu rendah lemak dan lemak baik dalam pemakanan seharian.

Elakkan daripada pengambilan makanan yang berlemak, mempunyai kandungan gula yang tinggi dan makanan berproses yang boleh menyumbang kepada kalori berlebihan.

Setiap orang haruslah sentiasa mengambil makanan yang sihat dan seimbang untuk memastikan badan mendapat pelbagai nutrisi yang diperlukan.

Banyakkan pengambilan sayur-sayuran bersama dengan sumber protein berkualiti seperti telur, ayam tanpa kulit dan ikan serta buah-buahan dan produk bijiran penuh.

Untuk menurunkan berat badan, sasaran kita haruslah diletakkan pada pengurangan jumlah kalori yang diambil dalam sehari. Pada masa sama, jangan lupa kepentingan bersenam kerana pergerakan yang aktif dapat merangsang dan merancakkan lagi pembakaran kalori.


No comments:

Post a Comment