Kepala kereta api (lokomotif) pertama digunakan di Tanah Melayu
diberi nama FMSR No.1. (The Federated Malay States Railways) Lokomotif yang
digunakan di laluan Taiping-Port Weld juga dikenali sebagai Lady Weld,
FMSR No. 1 digunakan untuk mengangkut bijih timah dari lombong-lombong di Taiping ke pelabuhan di Port Weld. Perkhidmatannya bermula
pada 1 Jun 1885 dengan jajaran landasan sepanjang 13.28 kilometer.
Sebenarnya, pada peringkat awal nama lokomotif ini bukannya FMSR
No. 1. Nama FMSR No. 1 hanya digunakan selepas terbentuknya The Federated Malay
States Railways (FMSR) pada tahun 1901.
Lokomotif pertama asalnya ditempah untuk Kereta Api Perak
dari Ransomes dan Rapier pada 18 Mei 1881. Ia serupa dengan kelas Calcutta dan
dikenali dengan nombor pesanan, 150 dan dinamakan PERAK.
Ia adalah yang ke-19 daripada 23 lokomotif wap yang
dibina oleh Ransomes & Rapier dan dihantar sekitar September 1881.
Penggunaan
awal lokomotif ini untuk kerja pembinaan sebelum laluan dibuka dengan rasmi pada 1 Jun
1885, yang turut menjadi tarikh permulaan perkhidmatan kereta api di Tanah
Melayu dan "penubuhan" Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).
Ransomes & Rapier juga membekalkan peralatan berkaitan kerja
kereta api, 10 gerabak barang, meja putar lokomotif dan gerabak dan kelengkapan
stesen.
Selepas pembentukan FMSR pada tahun 1901, lokomotif pertama
ini telah dinamakan dengan FMSR No. 1 dan dipindahkan ke Sentul. Lokomotif ini
telah ditamatkan khidmat pada tahun 1916. Ia dinyahfungsi pada tahun 1920.
No comments:
Post a Comment