Thursday 5 July 2018

JADI MANGSA ROGOL KENALAN BARU MEDIA SOSIAL

Kes dirogol kawan dikenali di media sosial kerap dilaporkan. Mereka menjadi mangsa pada kali pertama pertemuan. Tentu sekali perkara itu telah dirancang oleh pelaku dan ada modus operandi dilakukan untuk menjayakan.

Ambil satu contoh kes seorang remaja perempuan berusia 19 tahun menjadi mangsa rogol secara bergilir-gilir oleh tiga lelaki yang juga kenalan di aplikasi WeChat.  Berdasarkan keterangan, mangsa baru mengenali seorang daripada suspek melalui WeChat dan kes berlaku ketika mereka kali pertama bertemu.

Remaja berkenaan mendakwa mengenali seorang suspek melalui aplikasi WeChat dan kali pertama keluar dari rumah dijemput kenalan itu bersama seorang lagi suspek pada jam 12 tengah malam dengan alasan untuk lepak di Ipoh.

Tentu sekali sepanjang perkenalan itu, suspek telah ‘mengenali’ sikap mangsa dalam hal tertentu. Suspek boleh membuat jangkaan terhadap sikap mangsa dalam hubungan sosial.

Dalam kes itu, amat janggal sebenarnya remaja perempuan berusia 19 tahun bersedia untuk keluar dengan teman yang baru dikenali pada pukul 12 malam. Suspek boleh menilai peluang dan kebarangkalian untuk melakukan sesuatu terhadap mangsa.

Sikap remaja perempuan itu memang menempah bala dan tidak berhati-hati untuk menjaga kehormatan diri. Bukan membuat tuduhan, tetapi rasanya sikap keluar malam telah kerap dilakukan oleh remaja perempuan itu dengan rakan-rakan lain.

Sikap keluar malam terutama sehingga larut malam memang membahayakan terutama di kalangan ramaja perempuan. Pada waktu malam, macam-macam perkara buruk boleh berlaku.

Ibu bapa perlu mengawal pergerakan anak mereka pada waktu malam, tidak kira lelaki atau perempuan. Namun, tentu sukar untuk menghalang sepenuhnya anak keluar pada waktu malam. Kawalan yang boleh dilakukan ialah tetapkan waktu anak perlu pulang. Jangan biarkan pulang lewat malam. Pulang pukul 12 malam sudah dianggap terlalu lewat. 

No comments:

Post a Comment