Thursday 17 September 2020

ISLAM MENOLAK SEBARANG BENTUK KEGANASAN

Melabelkan Islam sebagai punca berlakunya perbalahan di antara dunia Islam dengan Barat semestinya bukan tindakan yang bijak. Ajaran Islam itu sendiri menganjurkan perbuatan berbaik-baik sesama manusia tanpa mengira latar belakang bangsa dan agamanya.

Orang Islam tidak akan melakukan perkara buruk. Iman yang tersemai di dalam diri bukan sekadar cita-cita. Iman adalah suatu yang tertanam di dalam hati dan dibuktikan melalui amal perbuatan.

Allah SWT sering mengaitkan iman dengan amalan. Firman Allah SWT yang maksudnya: “...orang-orang yang beriman dan beramal soleh ...” (Surah al-Ashr: 3).

Dalam hubungan ini Allah SWT mengingatkan janganlah kita mengajak manusia lain berbuat baik sedangkan kita melupai diri kita sendiri.

Firman Allah SWT: “Mengapa kamu menyuruh orang lain mengerjakan kebaikan sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri padahal kamu membaca Al Kitab, tidakkah kamu berfikir?”. (Surah al-Baqarah : 44)

Yang pasti Islam bukan menjadi penyebab segala kemelut itu dan Islam juga tidak selayaknya dilabelkan sebagai faktor utama dunia menjadi kacau-bilau.  Jika Islam menjadi punca perbalahan, pastinya tiada negara Islam dapat menjalin hubungan baik dengan negara-negara lain di dunia.

Orang Islam memang tegar dalam mempertahankan Islam, tetapi tidak sekali-kali melakukan kerosakan untuk tujuan itu, kecuali kedudukan Islam terancam.

Berasa mulia dengan kebenaran Islam dan yakin kepada Allah SWT adalah antara sifat-sifat orang-orang beriman.

Allah SWT mengingatkan dalam al-Quran di dalam firman-Nya yang bermaksud: “Janganlah kamu berasa hina (lemah) dan jangan kamu berasa duka cita dan kamu adalah lebih tinggi (mulia) jika kamu (benar-benar) beriman.” (Surah Ali Imran: 139)

Islam adalah satu-satunya manhaj (sistem) atau cara hidup yang selaras dengan kehendak fitrah manusia yang sejahtera. Islam dapat memperseimbangkan tuntutan lahiriyah dan rohaniyah manusia.

Kegagalan Barat melihat dan memahami apa sebenarnya yang diajar oleh Islam kepada umatnya menyebabkan setiap kejayaan yang dirintis oleh negara Islam dicemburui.

Mana-mana negara Islam yang bangkit baik dari segi ekonomi mahupun pertahanan akan cuba ‘ditawan’ sehingga menyebabkan umat Islam bingkas melawan lantas menimbulkan pertembungan yang tidak berkesudahan.

Manakala di pihak negara-negara Islam pula, kegagalan untuk bersatu dan menggunakan segala sumber kekayaan untuk menguasai ekonomi dunia menyebabkan kita tidak dihormati.

Lebih teruk lagi, umat sesama Islam bercakaran sehingga Barat melihat negara-negara Islam sebagai lemah dan perlu diberi tunjuk ajar dengan cara menguasai mereka.

Menyedari kelemahan umat Islam itu juga, Barat mengambil kesempatan meluaskan agenda mereka melabelkan negara Islam sebagai punca segala keganasan.

Umat Islam bagi mereka hanya tahu menaja keganasan dan menjadi punca segala kekusutan sedangkan hakikatnya Baratlah menjadi ‘ibu’ segala kecurangan.

 



 

No comments:

Post a Comment