Saturday 13 May 2023

BERNIAGA SECARA JUJUR, REZEKI LEBIH BERKAT

 
Ketika Rasulullah SAW berjalan-jalan di pasar, dan melalui selonggok makanan yang sedang dijual, lantas baginda memasukkan tangannya ke dalam makanan itu dan terasa basah. Lalu baginda bertanya: “Wahai pemilik makanan (penjual), apakah ini? Penjual itu menjawab: “Makanan ini terkena air hujan ya Rasulullah!”
 
Kemudian Rasulullah bersabda: “Kenapa kamu tidak letakkannya di atas supaya dapat dilihat oleh manusia (pembeli)? Sesiapa yang menipu bukan termasuk dalam golongan kami.” (Hadis riwayat Muslim).
 
Peristiwa tersebut jelas membuktikan bahawa, setiap peniaga Muslim wajib menjalankan perniagaan secara jujur dan amanah. Allah sentiasa memberkati dan menolong hamba-Nya yang melakukan kebaikan dan menghindarkan daripada melakukan keburukan.
 
Firman Allah bermaksud: “Jangan kamu berbuat bencana di muka bumi, sesudah baiknya. Mintalah kepada-Nya dengan ketakutan dan harapan. Sesungguhnya rahmat Allah dekat dari orang-orang yang berbuat kebaikan.” (Surah al-Araf, ayat 56).
 
Peniaga yang jujur pasti disenangi oleh pembeli. Hal ini kerana pembeli merasakan mereka dihargai dan dihormati oleh peniaga. Hubungan mereka sentiasa akrab dan saling menghormati antara satu sama lain. Pembeli akan mengikat kesetiaan untuk berurusan dengan peniaga yang jujur. Hal tersebut memberikan keuntungan berterusan kepada peniaga. 
 
Nabi Muhammad adalah contoh peniaga yang jujur. Baginda sentiasa berterus terang dan mementingkan hubungan baik dengan pelanggannya. Sekiranya ada barang mengalami sedikit kecacatan, Rasulullah tidak menyembunyinya. Sebaliknya, ditunjukkan kepada pelanggan akan kecacatan itu. Jika pelanggan masih inginkan barang itu, maka dijual dengan harga berpatutan.
 
Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Tidak halal bagi seorang Muslim menjual sesuatu yang ada aibnya (rosak) kepada saudaranya, kecuali dengan menyebutnya (menyatakan kerosakan itu)” (Hadis riwayat Ibnu Majah).
 
Oleh sebab itu ramai pelanggan suka berurusniaga dengan Nabi Muhammad. Dengan itu biarpun keuntungan untuk setiap barang dijual kecil, tetapi jika banyak yang berjaya dijual, keuntungan yang diperoleh tetap banyak. 
 
Peniaga yang menyembunyikan kecacatan barang sama sifatnya dengan menipu. Secara tidak langsung urusan jual beli itu tidak sah, atau hilang keberkatan jual beli.
 
Sebuah hadis diriwayatkan oleh Abu Daud yang bermaksud: “Jual beli dilakukan dengan tawar menawar, jika kedua-duanya jujur dan nyata, maka mereka diberkati, tetapi jika kedua-duanya dusta dan merahsiakan, maka keberkatannya akan terhapus.”
 
Barang yang hendak dijual mesti dipamerkan seperti mana apa yang akan diserahkan kepada pembeli, itulah prinsipnya. Biasanya, peniaga akan meletakkan barang yang elok di bahagian atas bagi mengelirukan pembeli. Tetapi apabila pembeli setuju membeli, maka barang tidak elok turut dicampurkan bersama.     
 
Mempamerkan barang jualan samalah dengan iklan sama ada melalui media elaktronik, bahan bercetak, maka iklan itu perlu dilakukan dengan jujur. Hal ini demikian kerana pembeli banyak bergantung kepada iklan untuk membuat pilihan. 
 
Iklan yang tidak tepat bermakna penjual melakukan penipuan. Sememangnya penjual dibenarkan mengolah, merekabentuk, dan mempamerkan kehebatan barangan mereka, tetapi mesti sebagaimana sebenarnya. Maka sesuatu yang mungkin mengelirukan pengguna perlu dielakkan dipamerkan dalam iklan.  

No comments:

Post a Comment