Hukum sebat tanpa mencederakan ke atas
penzina memang terdapat dalam al-Quran dan al-Sunnah. Itupun dengan syarat dan
peraturan ketat yang ditetapkan untuk menentukan perbuatan zina benar-benar
berlaku.
Kes itu hendaklah disaksikan oleh empat
orang saksi yang dipercayai yang benar-benar menyaksikan kemaluan lelaki masuk
ke dalam faraj perempuan yang terbabit.
Hakikatnya, hampir mustahil untuk kita
menemui pasangan berzina membiarkan empat orang saksi yang baik menonton
perzinaan mereka melainkan pasangan tersebut memang pejuang zina secara terbuka
yang meneruskan perbuatan itu biarpun sedar ada orang menontonnya atau memang
bertujuan untuk ditonton seperti dilakukan pelakon filem lucah.
Jika tidak, kes zina hanya boleh sabit
dengan pengakuan yang berterusan oleh pelaku zina meminta dia dihukum.
Manakala khalwat dari sudut syarak ialah seorang
lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang ajnabi jauh dari pandangan
mata manusia.
Khalwat hukumnya haram. Ia merupakan wasilah (jalan)
ke arah berlakunya zina. Kaedah fikah ada menyebut: Apa-apa yang membawa kepada
perkara haram maka ia juga turut haram.
Adapun khalwat, tiada penetapan syarak
tentang hukuman sebat, apa lagi di khalayak ramai. Juga tidak ada apa-apa
bentuk hukuman ditetapkan syarak.
Hukuman sebat di khalayak ramai, atau bentuk hukuman
lain seperti denda dan penjara adalah di bawah takzir yang merupakan keputusan
pemerintah untuk melaksanakan, yang ditetapkan atau dicatatkan di bawah
undang-undang negeri.
No comments:
Post a Comment