Majlis
Daerah Tanah Merah (MDTM) melakukan usaha menceria dan memulihara lokasi dan
panorama unik Jambatan Guillemard.
MDTM dalam perancangan untuk menceria dan menghidupkan semula kawasan Kusial
Bharu khususnya di sepanjang kawasan tebing Sungai Kelantan bersebelahan
jambatan bersejarah tersebut.
Fokus
pembangunan berteraskan pusat sejarah warisan dan rekreasi awam.
Jambatan
Guillemard merupakan jambatan keretapi terpanjang dan kedua tertua di Malaysia,
telah dirasmikan pada 1925 dan kini berusia 96 tahun.
Ia
juga merupakan jambatan pertama (dan masih jambatan keretapi tunggal) merentasi
Sungai Kelantan.
Jambatan
Guillemard menjadi saksi kepada banyak peristiwa bersejarah yang berlaku di
Kelantan, khususnya kemaraan tentera Jepun semasa Perang Dunia ke-II, siri Bah
Merah pada tahun 1926, 1967 dan 2014 (Bah Kuning).
Jambatan
Guillemard merupakan sebuah jambatan kereta api yang mana kebanyakan
strukturnya dibina dengan menggunakan besi. Jambatan ini merentasi Sungai
Kelantan yang bermula di Paloh Rawa di Machang ke Kursia di Tanah Merah,
Kelantan.
Jambatan Guillemard mula dibina
pada tahun 1920 oleh Metro Carriage Wagon & Finance Company Limited,
Wednesbury Works England. Jambatan sepanjang 609. 6 meter siap dibina pada
bulan Julai 1924. Jambatan ini merupakan jambatan kereta api yang terpanjang di
Malaysia.
Perasmiannya
telah disempurnakan oleh Sultan Ismail ibni Sultan Muhammad IV pada tahun
1925. Nama "Guillemard" diambil sempena nama Gabenor
British pada masa itu, iaitu Sir Laurence Guillemard.
Tujuan
utama jambatan ini dibina adalah untuk menyediakan laluan bagi kereta api dan
kenderaan-kenderaan lain.
Ketika
Perang Dunia Kedua, atau lebih tepat lagi pada 12 Disember 1941, jambatan ini
telah dimusnahkan oleh tentera British untuk melambatkan kemaraan tentera Jepun
dari utara ke selatan. Ia diletupkan selepas perjalanan kereta api terakhir
menuju ke Singapura yang membawa warganegara British.
Selepas
tamat Perang Dunia Kedua, jambatan kereta api ini telah dibaik pulih dan dibuka
semula kepada lalulintas pada 7 September 1948.
Pada 1
Febuari 1988, laluan itu hanya dikhaskan kepada kegunaan kereta api apabila
jambatan baharu untuk kenderaan pelbagai guna siap dibina tidak jauh dari situ.
No comments:
Post a Comment