Monday 7 August 2023

LETAK TANGAN KANAN DI DADA TANDA HORMAT

 
Islam amat mementingkan perasaan saling menghormati dan memuliakan orang yang ditemui. Pertemuan lelaki dengan lelaki atau perempuan dengan perempuan atau antara lelaki dan perempuan mahram, maka tidak timbul masalah untuk berjabat tangan atau bersalam.
 
Persoalannya adalah apabila lelaki dan perempuan bukan mahram bertemu yang tentunya di antara mereka haram berjabat tangan atau bersentuhan.
 
Maka, satu kaedah yang dibenarkan adalah dengan melakukan isyarat tanda hormat. Tanda hormat yang paling lazim diamalkan sekarang ialah dengan meletakkan tangan kanan di dada dan sedikit menundukkan kepala atau bahagian badan digerakkan ke hadapan.
 
Berhubunglah di antara lelaki dan perempuan dalam batasan yang dibenarkan. Sesungguhnya, melakukan perkara yang baik adalah antara amalan yang membawa kepada kejayaan di dunia dan akhirat.
 
Allah SWT berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).” (Surah al-Hajj, ayat 77)

No comments:

Post a Comment